KUFÍREK 11. – SOUVISEJÍCÍ INDIÁNSKÁ MISKA?

11. ledna 2015 v 11:09




Co by to bylo za cirkus, kdyby na repertoáru, kromě zvěře i žonglérů všeho druhu, neměl i indiány?
Pravé indiány ovšem!
Ne takové to zdejší domorodé časopisové šmé.

Proto dnešní blog je skládán pro opravdu vzorného indiána pana Marounka, v pracovní době všedních dnů indiánsky oddaně rámujícího výsledky neblahého zdejšího konceptualismu.
Cosi takového nesvede nežli opravdu pravý indián.




The object your friend is asking about is a pottery bowl made by a prehistoric cultural group called Mogollon by archaeologists. Of course, we don't know what they may have called themselves, but we often name ancient cultures based on some geographic feature--in this case the name comes from the Mogollon Mountains, near which many Mogollon sites have been found. This particular pottery bowl was made during the Mimbres phase of the Mogollon culture, which dates to approximately AD 1000-1150. In general, this distinctive black-on-white Mimbres phasae pottery is found in southwestern New Mexico and part of southeastern Arizona, potentially extending as well into the northern fringes of Mexico. The name Mimbres is taken from the Mimbres River, which drains the western slopes of the Mogollon Mountains.

Mimbres black-on-white vessels are among the most visually striking pottery types produced in the ancient Southwest. Bowls are the most common vessel form, and frequently they have depictions of animals and people. The animals are occasionally very naturalistically portrayed, but they can also be fanciful. In the case of this bowl, you're looking at a pair of rabbits that are joined at the tail; there are also two geometric elements that may or may not represent anything more than a space-filling design, and just beneath the rim of the bowl are a series of parallel lines. Mimbres vessels are typically very well painted. We do not know what the meaning of the design might be, or even if there was any specific meaning intended. The three holes in the bottom of the bowl are referred to as "kill" holes, which have been interpreted to represent ritual freeing of the spirit of the bowl or perhaps its maker. Typically we find killed bowls in association with human burials. Because collectors have long wanted to have Mimbres vessels and were willing to pay large sums of money for them, most large Mimbres sites have been destroyed by looters/grave robbers, beginning in the early 1900s and lasting up into the 1980s.

I'm sorry that your past efforts to learn more about the vessel haven't been successful, but hopefully this short answer will help your friend.

Best wishes,
Bruce Huckell
Senior Research Coordinator

Objekt váš přítel se ptá, je, keramika mísa vyrobena prehistorické kulturní skupiny zvané Mogollon archeology. Samozřejmě, my nevíme, co se může volali sebe, ale často jmenovat starodávné kultury založené na nějakém geografické funkce - v tomto případě název pochází z Mogollon horách, u nichž byla zjištěna řada Mogollon místa. Tento konkrétní keramika mísa byla provedena během Mimbres fáze kultury Mogollon, který se datuje zhruba AD 1000-1150. Obecně platí, že tento výrazný black-on-white Mimbres phasae keramika se nachází v jihozápadní Novém Mexiku a část jihovýchodní Arizoně, potenciálně rozšiřuje i do severních okraji Mexika. Jmenovky Mimbres je převzat z řeky Mimbres, která protéká na západních svazích pohoří Mogollon.

Mimbres black-on-white plavidla patří mezi nejvíce vizuálně stávkujících typů keramických vyrobených ve starověkém jihozápadní. Mísy jsou nejčastější formou loď, a často mají vyobrazení zvířat a lidí. Zvířata jsou občas velmi naturalisticky vylíčil, ale mohou být i vymyšlené. V případě tohoto mísy, díváte se na pár králíků, které jsou spojeny na ocasu; existují také dva geometrické prvky, které mohou, ale nemusí představovat nic víc, než prostorově vyplňování designu, a těsně pod okraj mísy se řada rovnoběžných čar. Mimbres nádoby jsou obvykle velmi dobře maloval. Nevíme, co by mohlo být význam designu, nebo i když tam byl nějaký konkrétní význam v úmyslu. Tři otvory ve spodní části mísy, se označuje jako "zabít" otvory, které byly interpretovány představují rituální uvolňovat duchu mísy nebo snad jeho výrobce. Obvykle najdeme zabili mísy v souvislosti s lidskými pohřby. Vzhledem k tomu, sběratelé už dlouho chtěla mít Mimbres plavidla a byli ochotni zaplatit velké sumy peněz za ně, byla většina velkých Mimbres místa byla zničena lupičů / vykradači hrobů, začátek v časném 1900s a trvá až do 1980.

Je mi líto, že vaše předchozí úsilí, aby se dozvěděli více o lodi nebyly úspěšné, ale doufejme, že tento krátký odpověď pomůže váš přítel.



Dobrý večer, u vás snad ještě ráno.
Milá paní Evo, ti Češi, ti Češi.
Ale co jeden takový nadělá, když se toho pana Bruce Huckella žádný Američan důsledně nezeptá.
Píše ten pán, že jako vyobrazení uvnitř té mísy vidíme dva králíky.
Nic proti tomu nenamítám.


Ale proč potom v oficiálním muzejním popisku téhož předmětu, jak je prezentován na internetu, se mluví o duckovi a rabbitovi -- čili kachně a králíkovi???
Tenhle rozpor, kdyby vysvětlil, ať má vaše vnučka tu její případnou stať co nejzajímavější.

A teď mu tu misku od původního oficiálního muzejního zobrazení otočím o 90° a udělám precizní výřez.
Asi bude záležet při jakém úhlu z těch možných 360° se na tu misku díváme.
Zeptejte se ho, prosím, jestli tu nesetkáváme s nějakou původní autorskou záměrností.


Tedy se snahou o vzbuzování entopického jevu, fenoménu nebo efektu -- čili vizuální iluze.
Iluzi záměny hlavy králičí za ptačí -- přesvědčte se sama, pomalu se na jednu z těch hlav dívejte zleva, a pak zprava.

Udělal jsem pro něj i třetí obrázek, na němž je to moje podezření snad ještě zřetelnější.


V neolitu tvorba takových iluzí různého druhu nebyla nic mimořádného.
Jediné, co mě na té jejich misce mate, že při prvním pohledu připomíná starořeckou antickou zobrazovací tradici.
Ale co by dělali staří antičtí Řekové v 11. století v Novém Mexiku, že?
A tady se dovoluji pana Huckella, vaším laskavým prostřednictvím, zeptat, proč mám při setkání s jejich exponátem pocit takového nutkavého/silného déjà vu [deža vü] zobrazovacího stylu?
Proč jsem se na první pohled domníval, že se jedná o továrenský či manufakturní výrobek ze 3/4 19. století, dokonce přivezený novými osadníky z Evropy?


Myslel jsem si, paní Evo, prvně, že se jedná o zcela běžnou antikizující evropskou kameninu.
Zkuste to na něj ještě, téma to je hodně zajímavé.
Pokud je tam u vás zrovna čas k obědu, tak potom: Dobrou chuť!
A moc i tu, s omluvami, děkuji.




.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama