POSTSKRIPTUM. (3(

8. listopadu 2014 v 10:27




Předchozí konverzace se odehrávala v posledních dnech na fejsbukové stránce s odkazem https://www.facebook.com/groups/396609927040717/ ; tedy na čemsi jako shromáždišti příznivců onehdy zemřelého hudebního skladatele VÁCLAVA HÁLKA.

Přidám ještě obrázek, který sledované téma dílčího nápadu rozvíjí ještě dál, od šperku, potažmo náramku, k možnosti jiné zase sonifikace vizuálního záznamu trasy železniční trati C. K. Severní dráhy Ferdinandovy z Břeclavi do Petrovic u Karviné.


ŽELEZNICE, TO JSOU PŔEDEVŠÍM KORÁLKY STANIC NÁDRAŽÍ NAVLEČENÉ ZA SEBOU.

Vedena takovouto definicí, mohu si představit 34 stanic oné dávné C. K. železniční trati (plus 2 místa vjezdů na ni na hranicích státu) jako náhrdelník složený ze 36 korálků.
Vše navlečeno na šňůrce nebo silonové niti, jak bývává obvykle - dokonce i ve verzi barevné, v barvách mocnářských, anebo současné zdejší trikolory.
Na koncích po jednom korálu barvy modré, mezi nimi následují kuličky barvy bílé značící venkovské stanice. Uvnitř nich občas, jak na skutečné trati, místa stanic přestupních v barvě červené, které se od stanic fádně bílých odlišovaly v časech C. K. nejméně tím, že v nich stávaly u kolejí granky, jestli vůbec někdo dneska ví, co tohle slovo původně znamenalo, označovalo.
Břeclav, Hodonín, Moravský Písek, Staré Město u Uherského Hradiště, Otrokovice, Hulín, Přerov, Hranice na Moravě, Suchdol nad Odrou, Studénka, Ostrava-Svinov, Ostrava hlavní nádraží, Bohumin, to jest 13 červených ze 34 nádraží celkem - dámy, nenapsala jsem jich tentokrát trochu moc?

Stačí jen ovšem ze ženské šíje náhrdelník svěsit a zachřestit jeho korálky jimi všemi vzájemně o sebe - a dostaneme zvuk, jinou zase sonifikaci dotyčné trati, dokonce dokumentovatelně přímo ve zvukové akci videokamerou.

Dotyčné korálky mohou být keramické, pouhé kuličky narychlo uhnětené z hlíny, nebo třeba navlečené ze tří základních tvarů vyřezaných ze dřeva. Tedy ze znělých dřevěných kousků, čímž se již dostáváme do oblasti klasických hudebních nástrojů bicích, jako jsou třeba jindy xylofon, marimba nebo různě zvučné znělé hůlky, kterými se dokonce, pokud se nemýlím, posunujeme až do oblasti klasiky Orffovy metody.
V níž se mohou uplatnit jako nástroje bicí i na metry nařezané původnější železniční kolejnice, abych doložil, jak ve wittgensteinském pojetí světa řečových her všechno spolu naprosto elegantně souvisí.

Pokud případně dotyčný počet 36 korálků, a mohou být i pouze zcela běžné (ale označené!!!!!) kamínky, uzavřeme do plechovky nebo jiné piksly, získáváme, olé, něco jako kastaněty, rumbakoule, kolik je všech takových železničních hudebních nástrojů instrumentálně vhodných k přepisování z jazyka do jazyka všude po světě, že by je jen málokdo dovedl vyjmenovat!!!

Určit označujícím To je to.

(JAKÁ SE TU OTEVÍRÁ PŘÍLEŽITOST, A PRO JAKÉ MNOŽSTVÍ, SONIFIKACE DOKUMENTUJÍCÍCH VIDEOZÁZNAMŮ.)



.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama